مقاله برگزیده
سخن در
استثاء بعد از ذکر چند عام است که اگر چند عام در کنار هم باشند و در آخر یک استثناء آمده باشد آیا فقط به اخیر راجع است یا به همه بر میگردد. شأن نزول این بحث آیهی رمی است قرآن میخوانیم: (
وَ الَّذينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ (زنان عفیف یا زنان شوهردار)
ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانينَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أَبَداً وَ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ إِلاَّ الَّذينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ) خداوند در این آیه برای کسانی که به محصنات تهمت عمل ناشایست میزنند سه حکم مشخص میکند: تازیانه، عدم قبول شهادت و فسق. بعد استثنائی را مطرح میکند (
الا الذین تابوا) که بحث است آیا فقط به فسق راجع است یعنی اگر توبه کنند هرچند شلاق میخورند و شهادتشان قبول نمیشود ولی دیگر فاسق نیستند بلکه عادل میشوند یا به همهی موارد بر میگردد.
محقق خراسانی قائل بود که کلام مجمل است. قدر متیقن این است که عام اخیر تخصیص خورده است ولی عام های قبل از آن مجمل هستند.
محقق نائینی در اینجا تفصیلی دارد و آن اینکه
(
ادامه)